понеделник, 20 февруари 2012 г.

Траки са първите християни в Европа

Известно е, че апостол Павел преминал в Европа от устието на река Места, където дебаркирал заедно с евангелиста Лука и техните следовници Сила и Тимотей. Първите, които ги посрещнали, били жителите на съседния град Филипи в подножието на Родопите, населен по онова време с траки. “В тоя град престояхме няколко дни – пише в глава 16 от “Деяния на апостолите”- А в съботата излязохме извън града при една река, дето имаха обичай да се молят, и като седнахме, говорихме на събралите се жени. И една богобоязлива жена от град Тиатир, на име Лидия, която продаваше багрени платове, слушаше; и Господ й отвори сърцето да внимава на това, що говореше Павел. А когато се покръсти тя и домашните й, помоли ни и рече: ако сте ме признали за вярна Господу, влезте и живейте в къщата ми. И ни придума. И като отивахме на молитва, срещна ни една слугиня, у която имаше дух да предрича, и докарваше голяма печалба на своите господари с врачуването си. Като вървеше след Павла и след нас, тя викаше и думаше: тия човеци са раби на Бога Всевишний и ни възвестяват път за спасение”.
Нататък разказът на (вероятно) Лука продължава с поредица от покръствания, които те с Павел несъмнено са извършили по поречието на Места поне до римския град Никополис ад Нестум” недалече от днешния гр. Гоце Делчев. Известно е, че с годините това селище станало едно от главните средища на новата религия, където дълго време е имало епископска катедра…
В Родопите е останало предивно предание, че апостол Павел показвал на траките икона, но на Орфей, а орфеевият народ го припознал като светител на същата вяра, защото траките от него били слушали за безсмъртието…
Странно е, че не само на хилядолетното предание, но дори на свидетелството в Библията не е обърнато сериозно внимание и покръстването на Родопите се свързва само със св. Никета. Той бил славянин, роден около 335 г. в гр. Ремесиана (на мястото на дн. Бяла паланка), където по-късно заемал епископска катедра. Той бил широко образован и неговия приятел св. Павлин Нолански го описва като "най-учен епископ, който дошъл от Дакия и справедливо представял предмет за учудване на римляните". Проповядвал Евангелието между славяните в Нишко-Пиротската област. Впоследствие се прочул и с мисията си при родопско племе беси – прочутите тракийски жреци! – около 396 г. Свидетелствата са едно писмо на Евсевий Йероним, писма на еп. Павлин и поемата, в която епископът на Нола го възхвалява с думите: “Нали златото, заради което претърсваха с ръце земята, сега го получават с душата си от небето…Хвала на тебе, Никета, добри рабе на Христос!" Според някои стари автори, епископ Никета превел богослужебните книги на бески език. Няма свидетелства той ли е създал буквите на техния език или "безписмените” траки са имали своя писмена. Еврипид, Платон и Хераклид са отбелязали, че на тракийски таблички е записано Орфеевото слово, а някои изследователи предполагат, че показаното на св. Константин-Кирил Философ и на св. Методий в Херсонес по време на хазарската им мисия свето писание, написано с "рожки" букви, е било екземпляр от Беската библия.
Фактът, че когато през 514 г. император Анастасий поискал да наложи ерестта на Евтихий в империята, именно бесите ревностно защитили православието дори с оръжие в ръка, говори не само за убедеността, с която са припознали орфически начала в християнското учение. Несъмнено това е свидетелство за улегналостта на новата вяра в съзнанието им и в мистичната им практика – сиреч: за отдавна приети начала, вероятно от първоапостолите. 
През 1904 г. антиквар предложил на Кайзер-Фридрих музей в Берлин старинен медальон с гравирано разпятие, намерен по нашите земи. Реликвата веднага била включена във фондовете на хранилището, а в Каталога на музея от 1909 г. е отпечатана нейна снимка. Изследователите са изумени, че прикованият на кръста мъж е подписан като “Орфей, отдаден на Дионисови тайнства”. Според някои изследователи това е амулет от поне ІІІ век, но какво изключва на него да е пренесен образ от по-стари времена – например от легендарната икона на Орфей, показвана от апостол Павел и евангелиста Лука на траките-беси през 52 г.
През 2005 г. на самия връх над древния скален град Перперек в Родопите археолозите разкопаха основи на черква. Изпусната от строителите монета в основите свидетелства, че храмът е бил построен в самото начало на V в. Това го свърза с прочутата мисия за покръстването на бесите от епископ Никета Ремесиански.

Спас Дервенджиев